خارش ریش نشانه چیست و نکاتی برای توقف خارش ریش

خارش ریش نشانه چیست و نکاتی برای توقف خارش ریش

در این مقاله راه های متوقف کرن خارش ریش را بررسی می کنیم. بالاخره تصمیم می‌ گیرید آن ریشی را که همیشه خواستار آن بودید، بگذارید. دوست دختر شما خوشحال می‌شود. همچنین، این ریش نشان‌ دهنده آن حجمِ مردانگیِ زیبا و شیکی است که انتظار داشتید.

اما مسئله ‌ای وجود دارد، و آن اینکه ریش شما می‌ خارد. خیلی زیاد.

و اکنون شما در سر یک دوراهی مانده‌ اید که آیا آن جلوه های شعف‌ انگیز درون آینه را تحسین کنید یا اینکه به طرف دیوانگیِ پرتگاهِ تراشیدن آن ریش پر از قابلیت کشیده شوید. دوست دختر شما راضی نیست. اما او که قرار نیست این مشکل پوست را تحمل کند.

بالاخره تصمیم می‌ گیرید ریش بگذارید، اما کماکان خارش دارد.

چه باید کرد؟

خوب، سخت نگیر رفیق. خارش، قسمتی از این فرآیند است. پوست شما فقط در حالِ خو گرفتن به آن همه رشد موی جدید است، و به مرور زمان این حالت برطرف خواهد شد. امّا درک می‌کنیم؛ لحظاتی وجود دارند که این خارش ها آنقدر آزار دهنده می‌ شوند که انسان احساس می‌کند نیاز دارد در یک سلول مخصوص بیماران روانی محبوس گردد.

باز هم، هیچ ترسی به خود راه ندهید. راه‌ کارهای آزموده شده و واقعی برای مبارزه این خارش و حفظ آن خوش تیپیِ جدیدی که زیبنده شماست، وجود دارند. ما اینجا هستیم که به شما کمک کنیم.

چرا ریش می خارد؟

سؤال خوبی است. قسمت اعظم جواب این است: زیرا شما می‌ تراشید. درست است. مو های ریش شما در طی سال‌ ها به وسیله تیغ ریش‌ تراشی شما تیز شده‌اند، و هنگامی که شروع به رشد می کنند، اذیت می‌ کنند. آن موهای دو سه چهار روزه، خیلی زمخت هستند.

نکته مهم : آن مو ها در حال رشد هستند زیرا باید رشد کنند ولی آن ها شبیه به یک کودک نوپا عمل می‌کنند که در حال عبور از «دو سالگی وحشتناک» خود است. همچنین خشکی پوست هم به وجود می‌ آید که باید با آن دست‌ و پنجه نرم کرد. آن مو های جدید ریش، صورت شما را آن قدر خشک خواهد کرد که انسان احساس می‌ کند آنها در حال غبار گرفتن هستند.

ریش‌ همچنین می ‌تواند خرده ریز هایی را به خود جذب کند که خود یک دلیل برای خارش ریش است. همانند کراوات مورد علاقه شما که بعضی اوقات تکه‌ هایی از ناهار شما را جذب می‌کند، ریش هم می‌ تواند گرد و غبار، پوست مرده، و ذرات غذا را به خود جذب کند. شما واقعاً نمی‌ توانید جلوی این کار را بگیرید. بنابراین دلایل اصلی این امر توضیح داده شدند. اکنون اجازه دهید که به چیزهای خوب و نحوه انجام یک مبارزه خوب بپردازیم.

چگونه جلوی خارش ریش را بگیریم؟

اکنون نوبت پرداختن به «چگونه» است. هر کدام از گام‌های زیر، که باید با دقت و حوصله انجام شوند. مرتباً با خود تکرار کنید: «من ریش خارش‌ دار خود را نخواهم تراشید» و ما به شما کمک خواهیم کرد که از این مرحله‌ ی خارش کلافه‌ کننده عبور کنید.

1- ریش خود را نظافت کنید

ریش را شستشو کنید

واضح است که اگر ریش شما قرار است نقش یک مخزن موقتی برای نگهداری انبوهی از ذرات، از جمله ذرات غذاهای فعلی و قبلی شما، را داشته باشد، در آن صورت شما مجبور هستند که آن را نظافت و تمیز کنید. آن را واقعاً تمیز کنید. شما با آن پیراهن مورد علاقه خود که ذرات را به خود جذب کرده و احتمالاً باعث خارش می‌شود، چه می‌کنید؟ آن را داخل ماشین لباسشویی می‌اندازید.

منظور من همین است. قضیه را این طور تصور کنید: هر روز هزاران سلول مرده‌ی پوست از چهره شما فرو می‌ ریزند و به ریش شما می‌ چسبند. اگر به آن سلول‌ ها اجازه داده شود که همانطور همان‌ جا بنشیند، موجب آزار و خارش ریش خواهند شد.

چطور باید ریش را نظافت کرد؟

این سؤال مهمی است، زیرا تمیز نگاه داشتن ریش، اگر مهم‌ ترین گام در نگهداری یک ریش شاداب، چشم‌ نواز و بدون خارش نباشد، یقیناً یکی از مهم ‌ترین آن ها است.
ابتدا اجازه دهید سؤال دیگری را در نظر بگیریم: شما چند وقت یک بار باید ریش‌ های خود را بشویید؟ یک روز در میان. شستن ریش در دفعات بیش از حد، می‌ تواند باعث اختلال در روغن طبیعی موجود در موی ریش بشود. اگر ریش‌ تان آنقدر کثیف می‌شود که باید آن را یک روز در میان بشویید، در آن صورت فقط از آب خالی و بدون صابون یا شامپو ریش استفاده کنید.

البته برای شستشوی ریش تان بر طبق زمان‌ بندی مورد نظر خودتان، هیچ واهمه‌ ای نداشته باشید. هر ریشی، مانند دانه‌ های برف، با بقیه فرق دارد.

گام یک: شامپو ریش یا نرم‌ کننده ریش را به مقدار کافی به ریش خود بمالید. ترس نداشته باشید و با انگشتان‌ تان محکم و عمیقاً به ریش‌ تان چنگ بزنید تا به پوست برسید. این کار باعث می‌شود که پوست شما، تمیز و مرطوب بماند.

گام دو: آبکشی کامل، این امکان را برای آب فراهم می‌کند که در تمام جهات در بین موهای شما جریان پیدا کند.

شامپو ریش پرشیا بیرد کلاب
شامپو ریش پرشیا بیرد کلاب

تذکر: دمای آب در هنگام شستشو و آبکشی حائز اهمیت است. اگر خیلی داغ باشد، باعث خواهید شد که پوست‌ تان خشک گردد و ممکن است بدین وسیله جلوی رشد ریش خود را بگیرید. علی‌ رغم این موضوع، از آب گرم استفاده کنید، زیرا به باز شدن منافذ پوست شما کمک می‌کند. پس از انجام این کار، از آب سرد استفاده کنید. زیرا این کار، منافذ را باز کرده و برای شروع روزتان، خواب را به خوبی از سرتان می‌پراند.

تذکر شماره 2: پس از شستشو، ریش خود را کاملاً خشک کنید. هر آبی که در پشت ریش باقی بماند، ممکن است در ناراحتی‌ های پوستی نقش داشته باشد. بهترین روش، استفاده از یک حوله تمیز و گذراندنِ ملایم آن در تمام ناحیه مورد نظر می‌باشد.

2- از نرم کننده ریش برای درمان خارش ریش استفاده کنید

نرم کننده ریش

استفاده از نرم‌ کننده ریش، یک گام مهم دیگر برای فاع در برابر خارش می‌باشد. یک دلیل آن این است که نرم‌ کننده به ریش شما کمک می‌کند که رطوبت ضروری مورد نیاز خود را حفظ نماید و کمتر به خارش ریش فکر کنید.

همچنین ریش شما را نرم کرده (یک حلقه حیاتی دیگر در زنجیره نگهداری مناسب از ریش) و آن را مدیریت‌ پذیرتر می‌نماید. این کار باعث کاهشِ مو خوره (بله، ریش شما هم به آن دچار می‌شود) شده و آن، ناراحتی پوستی را تسکین خواهد بخشید.

متخصصان ریش توصیه می‌ کنند که از نرم‌ کننده‌ هایی که مخصوص ریش طراحی شده ‌اند، استفاده شود ولی برای امتحان کردنِ همان نرم ‌کننده‌ هایی که برای موهای خود استفاده می ‌کنید، ترس نداشته باشید. فقط، چیزی را که باید به خاطر سپرد این است که چه رایحه ‌ای دارد.

محصولات مخصوص ریش از قبیل شامپو ریش و نرم‌ کننده ریش و روغن ریش دارای رایحه‌ی مخصوص به خود (مناسب برای ریش) هستند.

3- ریش را مرطوب کنید

انتخاب بهترین روغن ریش
از روغن ریش استفاده کنید

اگر می‌ خواهید ریش‌ تان در کل طول روز مرطوب بماند و دیگر از خارش ریش خبری نباشد صرفاً استفاده از یک نرم‌ کننده ریش ممکن است کافی نباشد.

اینجاست که یک «روغن ریش » خوب یا کرم ریش وارد می‌ شود. روغن‌ های خوبِ بسیاری وجود دارند که وظیفه خود را به خوبی انجام داده و ریش شما را نرم، و عاری از خارش نگاه می‌دارند. مرطوب نگاه داشتن پوست در کل طول روز، همچنین آن را از «بیش‌ جبرانی» و تولید روغن اضافی باز می ‌دارد.

حتی چند قطره از روغن ریش در هر روز، ریش شما را نرم کرده و خارش ریش را برطرف می‌ نماید. چنین نوشته‌ اند که روغن ریش، ابزار مهمی در جعبه نگهداری از ریش شما و کسانی است که ما (یا شما) در مورد آنها بحث می‌کنیم. همانگونه که در بالا ذکر شد، این روغن‌ها دارای رایحه ریش (مردانه) منحصر به فرد می‌ باشند.

پنج اشتباه هنگام بلند کردن ریش

آیا می‌ خواهید به خودتان یک حالی بدهید؟ یک راه آن، این است: مقدار کمی روغن ریش را به کل سطح ریش خود بمالید. یک حوله دستی را با آب داغ خیس کنید (یک کاسه آب داغ در دسترس‌تان باشد) و سپس حوله را به دور ریش خود بگذارید. هنگامی که حوله سرد شد، آن را مجدداً در آب داغ فرو کرده و این کار را تکرار کنید. این عمل را به مدت 30 دقیقه تکرار کرده و سپس در آخر، ریش‌ تان را با آب سرد آبکشی کنید. ریش‌ تان از شما ممنون خواهد بود.

4- ریش را پیرایش کنید

شما اجازه داده‌ اید که ریش‌ تان وحشیانه رشد کند و حال متعجب هستید که چرا دچار خارش ریش هستید؟ بی‌ خیال مرد! به محض اینکه اجازه دادید ریش‌ تان به طول دلخواه و مورد نظر تان برسد، وقت آن رسیده است که با جدّیت به دنبال پیرایش آن با یک مبنای مناسب باشید. مثل سایر محصولات مربوط به ریش، ماشین‌های ریش‌ زنیِ بسیار خوبی هم وجود دارند که می‌ توانید «مناسب‌ ترین آنها برای خود» را انتخاب نمایید.

پیرایش ریش را با کوتاه کردن ریش های «بلند تر از حد» شروع کنید که پیدا کردن آنها ساده‌ تر است، زیرا بیرون می‌ زنند. این کار علاوه بر فواید دیگری که دارد، باعث می‌ شود که ظاهر ریش شما بهبود پیدا کند زیرا اکثر مو های ریش، در جهات مخالف و مختلف رشد می‌کنند و اگر سرِ آن ها کوتاه نشود، نا مرتب و درهم و برهم به نظر می‌رسند.

تذکر: هر چقدر هم که شما در خصوص شستشو، نرم کردن و پیرایش ریش خود جدّیت به خرج بدهید، باز هم ممکن است که هنوز مشکلاتی باقی مانده باشد و باعث ناراحتی شما شود.

مراقب باشید که موهای فرو رفته در پوست را پیدا کرده و در صورت لزوم، آنها را با استفاده از موچین از جا در بیاورید. موقعیت آن ها را می‌توانید از روی ورم‌ های کوچک قرمز رنگی که روی پوست بر جای می‌گذارند، پیدا کنید. همچنین می‌توانید آن ها را به واسطه خارش دائمی‌ شان پیدا کنید.

تذکر 2: پس از شستشو، نرم کردن، کوتاه کردن موهای بلند، و روغن زدن ریش‌ تان، با استفاده از یک ریش‌ تراش برقی یا تیغِ ریش‌ تراشی ایمن، ریش خود را خط بیاندازید (آنکادر کنید)، علی‌ الخصوص پس از رشد کامل آن.

ریش‌ تراش ‌های برقی و تیغ‌ های ریش‌ تراشی ایمن، دارای برش یکنواخت بوده و ملایم‌ تر هستند و شما بهتر خواهید توانست که بصورت اثر بخش‌ تری به رفع و رجوع موهای فرو رفته در پوست بپردازید.

5- از برس ریش استفاده کنید

از برس ریش استفادعه کنید
برای درمان خارش ریش از برس ریش استفاده کنید

مزیت‌ های برس کشیدن ریش در درمان خارش ریش، بیایید راه‌ های آن را بر شماریم. برس کشیدن منظم، به موهای شما ساختارِ یک نواخت و صافی خواهد بخشید. شکل زیبا و تمیزی به آن خواهد داد. آن را طوری بار خواهد آورد که در یک جهتِ یکسان رشد کند، و به نوبه خود، ریسک ناشی از ته‌ ریش و خارش ریش را کاهش خواهد داد. اما قبل از برس کشیدن، موارد ذیل را مد نظر قرار دهید:

از آنجایی که موی صورت شما، بسیار زبرتر از موی سر شماست، لازم خواهد بود که برس کشیدن را به صورت متفاوت‌ تری انجام دهید.

استفاده از هر برس قدیمی، نتیجه خوبی نخواهد داد. به جای استفاده از برس دوست‌ دختر یا همسرتان، کمی پول برای یک «برس ریش» صرف کنید.

چرا برس ریش؟

زیرا به عنوان مثال، سیخک‌ های روی برسِ‌ ریشِ ساخته شده از موی گراز وحشی، دارای طول متفاوتی نسبت به برس‌های قدیمی هستند، و شما می‌توانید همه سطوح موهای خود را کنترل کرده و برس بهتری بزنید.

شما با افزایش کیفیت برس زدن خود، شانس ابتلاء به موخوره ناشی از «برس‌ کاری بیش از حد» را کاهش می‌دهید.

بهره‌ گیری از برس ریش، کاری آسان و مثل آب خوردن است، ولی فکر نکنید که می‌تواند جای روغن ریش را بگیرد. روغن ریش تقریباً از همه آن ها مهم‌ تر است.

بهترین موقع برای برس زدن ریش، پس از استحمام می‌ باشد. اما نه اولین کار پس از استحمام! ابتدا همانگونه که قبلاً متذکر شدیم، ریش خود را با استفاده از یک حوله خشک نمایید. پس از خشک شدن (یا تقریباً خشک شدن)، کمی روغن ریش مرغوب به آن بمالید. پس از آن، و فقط پس از آن، ریش خود را برس بزنید.

6- صحیح غذا بخورید

نغذیه مناسب برای تقویت ریش

تحقیقات فراوانی وجود دارند که بیانگر آن هستند که سلامت و بهداشت موهای صورت شما، با سلامت و بهداشت بدن شما تناسب مستقیم دارد.

به عبارت دیگر، همان مواد غذایی که برای قلب و سایر اعضای حیاتی بدن‌ تان خوب هستند، برای مو و پوست شما هم خوب هستند. و همانگونه که می‌دانیم ریش سالم و بهداشتی، ریشی است که نمی‌ خارد. پس برای جلوگیری از خارش ریش به مواد غذایی مصرفیتون دقت بیشتری داشته باشید.

در ابتدا، شما می‌توانید بیوتین مکمل رشد موی طبیعی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. این کار به بهبود کیفیت و رشد مو کمک می ‌کند. بیوتین حاوی ویتامین‌های B6، C و E است که برای مو مفید می‌باشند.

ویتامین A سلامت پوست را بهبود می‌ بخشد و پوست سالم‌ تر نیز رشدِ بهتر مو را موجب می ‌شود.

چگونه بهترین روغن ریش را انتخاب کنیم؟

ویتامین‌ های B با استفاده از پروتئین‌ های موجود در غذای شما، سلول‌ های پوستی جدید می ‌سازند.

بدین ترتیب، ما مقاله تخصصی خود درباره خارش ریش شما را به پایان می‌ رسانیم. به خاطر داشته باشید، لازم نیست در سکوت یا حتی با سر و صدا از این موضوع رنج ببرید.

از ریش خود مواظبت کنید، حتی اگر فکر می‌کنید که به خاطر نوع خارش آن، ارزش این کار را نداشته باشد. آن را بشویید. سرِ موهای بلند آن را بزنید. به آن روغن ریش و غذای خوب برسانید. همین! طولی نمی ‌کشد که شما صاحب یک ریش پرپشت می ‌شوید که می‌ داند چطور شبیه به یک ریش رفتار کند.

روغن آرگان
پارابن چیست

نظرات (10)

  1. Abolfazl

    من امروز تاحالاند بار ریشمو با ژیلت زدم اما امروز وقتی ریشم را باژیلت زدم خارش شدید ناحیه ریش ولم نمیکنه لطفا راه حل بگید و15سال بیشترندارم

    • آرش ترکمانی

      سلام، وقت بخیر
      اگر تصمیم گرفتید ریشتون رو بلند کنید برای جلوگیری از خارش ریش، از روغن ریش میتونید استفاده کنید.

  2. ghadir-mr.blog.ir

    سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت
    به این خوبی سپاسگزارم

  3. مهدی

    من بعد از 40سال از زندگیم تازه تصمیم گرفتم ریش بزارم البته قبلا چندین بار اینکارو کردم ولی به دلیل زبر وتیز بودن موی صورتم و خارش زیاد موفق نشدم الان ده روزی میشه که صورتمو تیغ نزدم و الان دو روزه که با خارشش دست و پنجه نرم میکنم میخواستم بدونم چند روز دیگه و یا چند هفته ای طول میکشه تا خارش از بین بره و طبیعی بشه؟؟ و اینکه الان برای شروع از روغن ریش استفاده کنم یا خیر؟؟و در حال حاضر نیاز به شستشو مکرر هست یا خیر؟؟ممنون میشم راهنماییم کنید

    • آرش ترکمانی

      سلام، وقت بخیر
      خیلی هم عالی که تصمیم به ریش گذاشتن گرفتید. در مورد خارش تقریبا یک بازه یک ماه شما رو یکم اذیت میکنه که با استفاده از روغن ریش این خارش رو میتونید از بین ببرید.
      نیازی به شستشوی مکرر نیست و تا چند روز دیگه این خارش از بین میره.

      • سعید

        من هم این مشکلو داشتم ولی با استفاده از روغن و شامپو ریش حل شد!

        • آرش ترکمانی

          بله روغن ریش و شامپو ریش خارش ریش رو به حداقل میرسونه.

  4. aref.esmaeilbeigi748

    بسیار مفید,ممنون از وبسایت شما

  5. Mostafa

    سلام
    بعضي وقتا واقعا خارش ريش ازار دهندس 😅

    • آرش ترکمانی

      سلام،
      بله دقیقا اما یکی از مراحل رشد و بلند کردن ریش هست که با روغن ریش و شامپو ریش میشه راحت گذر کرد ازش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
درباره نویسندهآرش نرکمانی
سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
بستن اخیرا مشاهده شده
دسته بندی ها