پنج تأثیر ریش بر افراد اطرافتان

پنج تأثیر ریش بر افراد اطرافتان

پنج تأثیر ریش بر افراد اطرافتان

اغلب گفته می شود که ما مسئول عواقب اقدامات خود هستیم. صرف زمان زیادی در معرض نور خورشید بدون حفاظت مناسب می تواند یک نوع عاقبت را به همراه داشته باشد و عبور از یک آزاد راه شهری در طول ساعات شلوغی نیز عاقبت دیگری. این همان علل و معلول است.
همین امر دربارۀ ریش نیز صادق است. ریش ظاهر شما را بدون شک تحت تاثیر قرار می دهد. این عادات آرایش روزانه شما را تغییر می دهد. اینها واضح است، اما راه های ظریف تری نیز وجود دارد که ریش در زندگی روزمره افراد دیگر را تحت تاثیر قرار می دهد. شاید حتی آن را حس کرده باشید، آگاهانه یا ناآگاهانه، یا شاید متوجۀ آن نشده باشید. با این حال، علم می تواند این امر را بررسی کند: در مطالعات و تحقیقات مختلف، نشان داده شده است که ریش قدرت های جادویی دارند که می توانند تأثیر مشخصی روی مردم داشته باشند.
خب، پس «قدرت های جادویی» ممکن است کمی متفاوت باشد، اما نکته ای دربارۀ ریش وجود دارد. شما آن را می دانید، حتی اگر به اندازه دست در مقابل صورت شما آشکار نیست. بنابراین، بیایید نگاهی دقیق تر به روش هایی که ریش زیبا و مردانۀ شما بر روی کسانی که در اطراف شما هستند، بیندازیم.

1. ریش و برداشت اجتماعی مردم

دوستان ما در علم تاثیر ریش را از نظر روان شناسی بررسی کرده اند. آنها به ما می گویند که وقتی یک مرد موهای خاصی در صورت (حتی فقط جزئی) داشته باشد، مردم ویژگی های خاصی را به شما نسبت می دهند، صفاتی مانند خشونت و تسلط و بلوغ. بخش تهاجمی از این مفهوم می آید که ریش علامت فعالیت تستوسترون در بدن است، و لذا مغز آن را به عنوان پتانسیل تهاجمی می شناسد.
جنبۀ بلوغ روشن است: توانایی رشد ریش، نشانۀ بلوغ فیزیکی مردان است. یک مطالعه نشان داد که هر چه ریش بلندتر باشد، مرد مردانه تر به نظر می رسد.

2. ریش و جذابیت جنسی

اوه بله. ریش و جذابیت جنسی. شما احتمالا دربارۀ آن شنیده اید، خوانده اید یا حتی یک دوست ریش دار شنیده اید که زنان ناگهان به او تمایل بیشتری نشان داده اند. و این یک سوال طلایی را به همراه دارد: آیا ریش به شما کمک می کند بهتر زنان را جذب کنید؟ در حالی که ممکن است پاسخ قطعی وجود نداشته باشد (زنان مختلف دیدگاه های مختلفی دربارۀ ریش دارند و بسیاری از عوامل دیگر نیز سهیم است ) اما مطالعات دربارۀ ریش و جذابیت جنسی، روندهای عمومی مشخصی را نشان داده اند.
* زنان ته ریش را دوست دارند. اما از نظر جذابیت کلی، آنها ته ریش پُرتر را به ته ریش جزئی ترجیح می دهند.
* زنان مردان ریش دار را مردانه تر می دانند. باز هم، به رابطۀ ریش و علائم بلوغ بر می گردد. و مردانی که مردانه تر به نظر می آیند، به عنوان بهتر فراهم کنندگان بهتری درک می شوند.
* علاوه بر این که به عنوان فراهم کنندگان بهتری درک می شوند، زنان، مردان ریش دار را دارای مهارت های بهتر از نظر پرورش فرزند می دانند.

3. ریش و اعتماد

مطالعات قبلی ظاهرا نشان می دادند که مردان ریش دار از مردان بدون ریش کمتر قابل اعتماد در نظر گرفته می شوند. با این حال، به نظر می رسد که این امر ظاهرا تغییر کرده است، همانطور که حداقل یک مطالعه نشان می دهد. شرکت کنندگان در این مطالعه، مردان ریش دار را قابل اعتماد تر می دانند، به ویژه در دیدار نخست. و همۀ ما می دانیم دیدار نخست چقدر مهم است.

4. ریش و احترام

مرد ریش دار جاذب احترام است. ریش باعث می شود که شما عاقل تر، بزرگ تر، آگاه تر (و مطمئنا باتجربه تر) به نظر برسید. در عین حال، مردم اغلب مردان ریش دار را، درست یا غلط، تهاجمی تر در نظر می گیرند. بالأخره، این چیزی است که آنها فکر می کنند و اینطور نیست که شما به یک مهمانی رفته اید و می خواهید عشق احتمالی خود را از طریق موهای به سبک غارنشین خود بیابید (که ما قویا و شدیدا این سبک را نهی می کنیم). اما ریش قطعا نشان می دهد که تستوسترون در بدن شما فعال است.

5. ریش و مشاغل/مصاحبه های شغلی

دربارۀ اثر ریش بر مشاغل و مصاحبه، نتایج متناقضی وجود دارد. به نظر می رسد که مردان با ریشه تراشیده شده در پست های سطح ورودی، در حالی که مردان با ریش مرتب در پست های اداری تر برتری دارند. این به این دلیل است که ریش می تواند به شما کمک کند که به عنوان یک فرد بالغ، آگاه و غالب درک شوید و، هی، مردم هم به چنین افرادی احترام می گذارند. ته ریش؟ شما را ژولیده نشان می دهد، مثلا انگار قبل از حضور برای مصاحبه شغلی، به خودتان زحمت مرتب کردن ندادید. لذا این کار را نکنید.
________________________________________
اینکه مردم چگونه شما را درک و با شما برخورد کنند، قطعا به عوامل بسیاری بستگی دارد. اینکه باهوش، مهربان و قوی باشید، قاعدتا یک نوع نتیجه را به همراه دارد، و احمق بودن نتیجۀ دیگری. اما هیچ شکی وجود ندارد که ریش در نحوۀ درک دیگران دربارۀ ما تاثیر دارد، و حتی درک زنان دربارۀ ما. دوستان! با افتخار ریش داشته باشید، و دربارۀ پیام هایی که ممکن است به دیگران ارسال کند، هوشیار باشید.

منبع: انتشارات دانشگاه آکسفورد

ترجمه و گردآوری: آرش ترکمانی

10 دلیل جذاب بودن ریش
نوامبر بدون اصلاح (No Shave November)

نظرات (4)

  1. محمد

    بسیار عالی،داداش من خیلی وقته قصد دارم ریش بذارم ولی هم میریزن هم جنسشون خیلی زمخت و یه جوریه یکی از دوستان سایت شمارو معرفی کرد،مطالبتون همه عالیه فقط واسه خردید اولیا بشه تخفیفم بذارید که حرف نداره

    • آرش ترکمانی

      سلام،
      ممنون از نظرتون در جشنواره تخفیفی که داریم میتونید خرید کنید!

    • سعید

      درسته واقعا خیلی ریش تو ظاهر تاثیر داره ولی خب باید آراسته باشه و رسیدگی درست میخواد!

      • آرش ترکمانی

        بله مراقبت و رسیدگی میخواد تا به اون ظاهر ریش زیبا برسید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسته بندی ها
درباره نویسندهآرش نرکمانی
سبد خرید
بستن علاقه‌مندی
بستن اخیرا مشاهده شده
دسته بندی ها